Aurauskulmat
Auraus- tai ohjauskulma tarkoittaa auton pyörien asentoa suhteessa ajoneuvon geometriseen keskilinjaan. Tyypillinen aurauskulmien virhe syntyy, kun autolla osuu esimerkiksi tiessä olevaan kuoppaan tai katukivetykseen. Myös ajoneuvon kuluminen ja aika saattavat vaikuttaa aurauskulmiin. Yleisimmin oireet viallisista aurauskulmista huomataan kesärenkailla ajattaessa, joissa ajotuntuma on tarkempi.
Oikeat aurauskulmat antavat ajoon vakautta ja säästävät renkaita sekä polttoainetta. Vian aurauskulmissa pystyy näkemään mahdollisesti jo silmämääräisesti renkaan epätasaisena kulumisena tai tuntemaan ajossa mikäli auto ei kulje suoraan.
Aurauskulmien tarkistusta suositellaan tehtäväksi kerran muutamassa vuodessa.
Tasapainotus
Tasapainotuksella tarkoitetaan renkaan ja vanteen keskinäisen epätasapainon poistamista. Aina renkaita asennettaessa vanteelle, yhdistelmä on tasapainotettava.
Epätasapaino ilmenee 80-100 km/h nopeuksissa epämiellyttävänä ratin tai autonkorin tärinänä. Tämä saattaa vaurioittaa rengasta tai auton ripustuksia. Vanteisiin kerääntyvä lika tai jää saattaa aiheuttaa epätasapainoisuutta.
Tasapainotus suoritetaan pestyihin sekä puhtaisiin renkaisiin sille tarkoitetulla huipputarkalla koneella. Tasapainotus vaatii koneen lisäksi ammattitaitoisen tekijän, joka osaa silmämääräisesti arvioida tasapainotettavan rengasvanneyhdistelmän muodon.
Ilmastoinnin täyttöhuolto
Autonilmastointikin vaatii huoltoa, 3 vuotiaassa autossa kylmäaineesta saataa olla kadonnut jopa 30 %, mikäli järjestelmää ei ole huollettu.
Ilmastoinnin toiminta vaatii myös osakseen säännöllisesti vaihdettavan raitisilmasuodattimen, jotta sisäilma ei vaikuta tunkkaiselta. Kattavassa ilmastointihuollossa perushuollon lisäksi myös desinfioidaan autonilmastointijärjestelmä siihen tarkoitetulla aineella. Tämä tappaa järjestelmästä haitalliset bakteerit, sienet ja likahiukkaset.
Normaalissa ilmastointihuollossa ei kosketa tai korjata autonilmastoinninkompressoria tai muita siihen liittyviä osia. Kompressorin, liittimien, venttiileiden ja muiden huollot ja korjaamiset ovat autokorjaamoiden korjaustöitä.
Normaali ilmastoinnintäyttöhuolto pitää sisällään seuraavat toimenpiteet:
Vanha kylmäaine imetään pois, kosteus poistetaan järjestelmästä alipainepumpulla, järjestelmän toiminta ja tiiviys tarkistetaan ja järjestelmään täytetään valmistajan ilmoittama määrä kylmäainetta sekä öljyä.
Nykyisin autoissa käytetään kahta erillaista kylmäainetta, r1234a ja r1234yf.
Rengaspaineen valvontajärjestelmä (TPMS)
Aktiivisessa järjestelmässä renkaan sisään sijoitettu anturi valvoo aktiivisesti renkaan ilmanpainetta ja lämpötilaa.
Passiivisessa järjestelmässä painetta mitataan vertaamalla renkaiden vierintänopeuksia ja matkaa keskenään.
Molemmat järjestelmät on aina kalibroitava renkaanvaihdon yhteydessä.
Taustaa: EU-asetuksen (661/2009/EU) mukaan 1.11.2011 jälkeen esitellyt uudet autot ja 1.11.2014 jälkeen kaikki EU alueelle rekisteröitävät ajoneuvot (ECE R64.02-C1) tulee varustaa ilmanpaineen valvontajärjestelmällä.
Hyödyt: turvallisuusRenkaiden oikea ilmanpaine lisää turvallisuutta liikenteessä. Arviolta vain joka kolmas autoilija on tarkistanut renkaiden ilmanpaineet kuukauden sisällä ja joka viides suomalaisautoilija ajaa vaarallisen tyhjillä renkailla.
Rengaspaineilla on suuri vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin, renkaiden käyttöikään sekä polttoaineen kulutukseen.
Oikeat rengaspaineet parantavat ajomukavuutta pienentäen rengasmelua ja parantaen ohjaustuntumaa. Kun rengaspaineet ovat oikeat, rengas pyörii kevyemmin ja säästää polttoainetta.
Renkaan paikkaaminen
Nykyaikaisia renkaita voidaan paikata, jos niihin tulee vuoto kulutuspinnan alueelle. Renkaan paikkaamiseen on olemassa 2 eri menetelmää, mutta vain toista voidaan kutsua oikeaksi paikkaamiseksi.
Rengasta paikattaessa on rengas aina otettava pois vanteelta. Tällä tavoin varmistetaan, että renkaan sisälle ei ole mennyt vierasta esinettä tai osaa siitä, samalla nähdään onko renkaan tubeleskalvo ehjä ja täten rengas korjauskelpoinen. Sisäpuolelle tuleva paikka kiinnitetään paikoilleen liimaamalla se karhennettuun renkaan sisäpintaan ja renkaan läpi menevä reikä tukitaan. Tämän jälkeen rengas asennetaan vanteelle uuden venttiilin kanssa ja tasapainotetaan. Tällä tavoin paikattu rengas kestää huolettomasti käyttöikänsä loppun asti.
Toinen menetelmä on käyttää renkaan pintaan ulkoapäin työnnettävää pikapaikkaa. Tämä menetelmä soveltuu hyvin käytettäväksi esimerkiksi tien päällä, jotta auto saadaan siirrettyä rengasliikkeeseen. Ulkopuolisen paikan huonot puolet ovat sen heikko kiinnittyvyys ja ajan myötä sen tiiveyden menetys. Myöskäään suositukset eivät salli näiden paikkojen käyttöä jokapäiväisessä käytössä.